August 2020

Leieprisene har steget 5,9 % på ett år

– I Norge snakker vi mye om prisene for de som kjøper og selger bolig, men vi glemmer ofte at 1 av 4 faktisk leier, sier daglig leder i Husleie.no, Kjetil J. Olsen.

– I snitt kostet det 9071 kroner å leie en bolig i Norge i august. Det er 5,9 % høyere enn i august 2019, og det påvirker selvsagt livssituasjonen til svært mange nordmenn som leier bolig. I Oslo har leieprisene økt med 1,7 prosent fra juli til august i år, og snittleien i hovedstaden var i august på 11141 kroner per måned, forklarer Kjetil J. Olsen.

Han legger til at landsgjennomsnittet dras kraftig opp av leieprisene i byene Tromsø Stavanger, Bodø, Ålesund og Drammen.

– Spesielt ser vi at Tromsø drar ifra. Tromsø er nå den dyreste byen å leie bolig i rett etter Oslo. I sommer passerte snittprisen i Tromsø for første gang 10.000 kroner, og endte eksakt på kr. 10734,- – opp fra 9882,- i fjor sommer, sier Kjetil J. Olsen.

– 150 784 personer har søkt høyere utdanning i år. Det er over 12.000 flere ungdommer enn i fjor og ny rekord. Økningen skyldes blant annet at mange færre har søkt seg til studiesteder i utlandet på grunn av korona-situasjonen Dette gjør det trangt om plassen på leiemarkedet, og det merkes også i studentbyen Tromsø, påpeker Kjetil J. Olsen.

– Hos oss merker vi at det er svært høy bruk av vår tjeneste, så det er stor aktivitet i leiemarkedet i Tromsø. Som den største byen i Nord-Norge, har Tromsø en helt spesiell status som hovedstad for en hel landsdel. Samtidig vet vi at det tidligere har vært mange Air BnB-boliger i byen som leies ut på dagsbasis til turister. På grunn av korona-situasjonen er en god del av disse leilighetene nå gått over til permanent utleie. Husk at disse utleierne har vært vant til å tjene svært godt på sine leiligheter, og når de legger dem ut for ordinær utleie skrur de prisene opp, sier Husleie.no-sjefen.

Også i «oljehovedstaden» Stavanger øker prisene kraftig og nærmer seg nå 10.000 kroner per måned med stormskritt. I sommer var leieprisene i Stavanger i snitt på 9763,-. Opp fra 9198,- i 2019.

– Stavanger har lenge ligget høyere enn typiske studentbyer som Trondheim og Bergen. Stavanger har et relativt stort expat-miljø som har råd til å leie dyrere boliger, sier Olsen.

Om lag 560 000 norske husholdninger bor i en leid bolig, det tilsvarer 23,2 % av alle norske husholdninger (tall fra SSB).

Husleie.no betjener om lag 15 % av det norske boligutleiemarkedet. I og med at det ikke er rapporteringsplikt på husleiepriser i Norge, er det ingen annen aktør i Norge som har et bedre grunnlag for å tilby en presis statistikk enn Husleie.no Selskapet driver en utleieplattform som tilbyr utleiere prosesser og tjenester som blant annet leiekontrakter, depositumskonto, innkreving av husleie, utleieforsikring og oppsigelse av leietaker.

– 150.784 personer har søkt høyere utdanning i år. Det er over 12.000 flere ungdommer enn i fjor og ny rekord. Økningen skyldes blant annet at mange færre har søkt seg til studiesteder i utlandet på grunn av korona-situasjonen Dette gjør det trangt om plassen på leiemarkedet, og det merkes også i studentbyen Tromsø, påpeker  Kjetil J. Olsen

*All innsikt, statistikk og leiepriser som blir hentet fra våre innsiktssider må krediteres til Husleie.no.