April 2021

Leieprisene har steget med 4,8 % i Norge i april 2021

*Ny rekord i leiemarkedet for hele landet og for Oslo

*Leieprisene 4,8 prosent høyere enn for ett år siden

– I Norge snakker vi mye om prisene for de som kjøper og selger bolig, men vi glemmer ofte at 1 av 4 faktisk leier, sier daglig leder i Husleie.no, Kjetil J. Olsen. Om lag 560 000 norske husholdninger bor i en leid bolig, det tilsvarer 23,2 % av alle norske husholdninger (tall fra SSB). Nylig gikk også SSB ut og fortalte at det aldri tidligere i historien har flere vært leietakere – hele 962.414 nordmenn.

I snitt kostet det 10216 kroner å leie en bolig i Norge i april. Det er 1,6 % høyere enn i rekordmåneden mars, og hele 4,8 % høyere enn i april i 2020, viser Husleie.no sin helt ferske husleie-indeks for april måned.

Pandemien gir rekordtidlig start på studentboomen

– Vi er den største aktøren innenfor leiekontrakter i Norge, og vi har ført statistikk over våre kontrakter i flere år nå. For mars måned målte vi for første gang i historien en snittleiepris på over 10.000 kroner for Norge som helhet. Nå har snittprisen altså økt enda mer, sier daglig leder i Husleie.no, Kjetil J. Olsen.

Også i hovedstaden ser leiemarkedet sterkere ut enn på lenge, og her viser Husleie.no sin statistikk den høyeste snittleieprisen som noensinne er målt i Oslo – på hele 13.090 kroner per måned. Dette er hele 5,3 prosent høyere enn i mars måned, og 2,4 % høyere enn i april i 2020.

– Jeg har de siste dagene snakket med flere av våre kunder i Oslo som leier ut mange leiligheter. De melder om en voldsom fart i leiemarkedet i Oslo. Selv leiligheter som på grunn av beliggenhet og solforhold har vært vanskelige å leie ut, blir nå leid ut samme dag som første visning. Mens det i vintermånedene gikk tregt på visningene, er det i takt med vårsola blitt stadig høyere fart, sier Olsen i Husleie.no.

Sjefen i Husleie.no legger til at de store aktørene melder om at studentleiemarkedet i de store byene har startet rekordtidlig i år – allerede i april.
– Tidligere år har juli og august vært de sterkeste månedene i studentmarkedet. I fjor så vi at studentene inntok markedet i slutten av mai og juni ettersom de allerede da visste at det ikke kom til å bli utenlandsstudier på grunn av pandemien. I 2021 begynner de rekordstore studentkullene å se seg om etter leiligheter tidligere enn noen gang, påpeker Olsen.

Han legger til at prisrekordene i markedet for kjøp og salg av bolig i aller høyeste grad påvirker leiemarkedet.
– At det nå er satt nye prisrekorder i leiemarkedet for Oslo både i mars og april, har en klar sammenheng med at det stadig blir dyrere å kjøpe en leilighet i hovedstaden. På bare ett år har prisene for å kjøpe en bolig økt med over 15 % i snitt. Mange skjønner nok at de nå kanskje aldri vil få råd til å eie sin egen bolig, og at de heller går inn i statistikken over de nesten 1 million menneskene som leier bolig her til lands, sier Kjetil J. Olsen.

Sterk vekst i byene – og etterspørsel etter kollektiv

– Også i de andre store byene er leieprisene rekordhøye. I Bergen var snittet forrige måned på 10936,-. Stavanger følger rett etter med en snittpris på 11325,-, mens du i snitt må ut med 10833,- for å leie en leilighet i Trondheim. I oljebyen Stavanger begynner de å nærme seg Oslo-priser med en snittleie på 11952,-. Vi har i løpet av pandemien sett at det har vært mindre mobilitet i markedet. Jeg tror at tallene avspeiler en stor optimisme om at vi snart er over pandemi-kneika, forklarer Olsen.

Olsen forteller at de høye leieprisene og korona-situasjonen også gjør at det er en svært høy etterspørsel etter leiligheter som kan brukes til bokollektiv.
– Vi hører fra markedet at mange flere unge mennesker enn før drømmer om å bo i kollektiv, og det er virkelig rift om de store leilighetene i byene som er egnet for dette. Jeg tror det har en sammenheng med at man kan få bedre plass til en hyggeligere pris. Men også korona-situasjonen gjør nok sitt. Vi har sett flere saker i mediene om at studenter er ensomme, og i et kollektiv har man folk rundt seg, sier Kjetil J. Olsen.

I en undersøkelse som ble foretatt denne uken blant utleiere som forvalter sine boliger hos Husleie.no, kommer det frem at utleie til kollektiv er lite attraktivt. Hele 73% av utleierne svarte at de ikke kunne tenke seg å leie ut boligen sin til et bokollektiv.

Om lag 560 000 norske husholdninger bor i en leid bolig, det tilsvarer 23,2 % av alle norske husholdninger (tall fra SSB). Husleie.no betjener om lag 15 % av det norske boligutleiemarkedet. I og med at det ikke er rapporteringsplikt på husleiepriser i Norge, er det ingen annen aktør i Norge som har et bedre grunnlag for å tilby en presis statistikk enn Husleie.no Selskapet driver en utleieplattform som tilbyr utleiere prosesser og tjenester som blant annet leiekontrakter, depositumskonto, innkreving av husleie, utleieforsikring og oppsigelse av leietaker.

– At det nå er satt nye prisrekorder i leiemarkedet for Oslo både i mars og april, har en klar sammenheng med at det stadig blir dyrere å kjøpe en leilighet i hovedstaden. På bare ett år har prisene for å kjøpe en bolig økt med over 15 % i snitt. Mange skjønner nok at de nå kanskje aldri vil få råd til å eie sin egen bolig, og at de heller går inn i statistikken over de nesten 1 million menneskene som leier bolig her til lands, Kjetil J. Olsen

*All innsikt, statistikk og leiepriser som blir hentet fra våre innsiktssider må krediteres til Husleie.no.