Leieprisene har steget med 4,8 % i Norge i april 2021

Leieprisene har steget med 4,8 % i Norge i april 2021

*Ny rekord i leiemarkedet for hele landet og for Oslo

*Leieprisene 4,8 prosent høyere enn for ett år siden

– I Norge snakker vi mye om prisene for de som kjøper og selger bolig, men vi glemmer ofte at 1 av 4 faktisk leier, sier daglig leder i Husleie.no, Kjetil J. Olsen. Om lag 560 000 norske husholdninger bor i en leid bolig, det tilsvarer 23,2 % av alle norske husholdninger (tall fra SSB). Nylig gikk også SSB ut og fortalte at det aldri tidligere i historien har flere vært leietakere – hele 962.414 nordmenn.

I snitt kostet det 10216 kroner å leie en bolig i Norge i april. Det er 1,6 % høyere enn i rekordmåneden mars, og hele 4,8 % høyere enn i april i 2020, viser Husleie.no sin helt ferske husleie-indeks for april måned.

Pandemien gir rekordtidlig start på studentboomen

– Vi er den største aktøren innenfor leiekontrakter i Norge, og vi har ført statistikk over våre kontrakter i flere år nå. For mars måned målte vi for første gang i historien en snittleiepris på over 10.000 kroner for Norge som helhet. Nå har snittprisen altså økt enda mer, sier daglig leder i Husleie.no, Kjetil J. Olsen.

Også i hovedstaden ser leiemarkedet sterkere ut enn på lenge, og her viser Husleie.no sin statistikk den høyeste snittleieprisen som noensinne er målt i Oslo – på hele 13.090 kroner per måned. Dette er hele 5,3 prosent høyere enn i mars måned, og 2,4 % høyere enn i april i 2020.

– Jeg har de siste dagene snakket med flere av våre kunder i Oslo som leier ut mange leiligheter. De melder om en voldsom fart i leiemarkedet i Oslo. Selv leiligheter som på grunn av beliggenhet og solforhold har vært vanskelige å leie ut, blir nå leid ut samme dag som første visning. Mens det i vintermånedene gikk tregt på visningene, er det i takt med vårsola blitt stadig høyere fart, sier Olsen i Husleie.no.

Sjefen i Husleie.no legger til at de store aktørene melder om at studentleiemarkedet i de store byene har startet rekordtidlig i år – allerede i april.
– Tidligere år har juli og august vært de sterkeste månedene i studentmarkedet. I fjor så vi at studentene inntok markedet i slutten av mai og juni ettersom de allerede da visste at det ikke kom til å bli utenlandsstudier på grunn av pandemien. I 2021 begynner de rekordstore studentkullene å se seg om etter leiligheter tidligere enn noen gang, påpeker Olsen.

Han legger til at prisrekordene i markedet for kjøp og salg av bolig i aller høyeste grad påvirker leiemarkedet.
– At det nå er satt nye prisrekorder i leiemarkedet for Oslo både i mars og april, har en klar sammenheng med at det stadig blir dyrere å kjøpe en leilighet i hovedstaden. På bare ett år har prisene for å kjøpe en bolig økt med over 15 % i snitt. Mange skjønner nok at de nå kanskje aldri vil få råd til å eie sin egen bolig, og at de heller går inn i statistikken over de nesten 1 million menneskene som leier bolig her til lands, sier Kjetil J. Olsen.

Sterk vekst i byene – og etterspørsel etter kollektiv

– Også i de andre store byene er leieprisene rekordhøye. I Bergen var snittet forrige måned på 10936,-. Stavanger følger rett etter med en snittpris på 11325,-, mens du i snitt må ut med 10833,- for å leie en leilighet i Trondheim. I oljebyen Stavanger begynner de å nærme seg Oslo-priser med en snittleie på 11952,-. Vi har i løpet av pandemien sett at det har vært mindre mobilitet i markedet. Jeg tror at tallene avspeiler en stor optimisme om at vi snart er over pandemi-kneika, forklarer Olsen.

Olsen forteller at de høye leieprisene og korona-situasjonen også gjør at det er en svært høy etterspørsel etter leiligheter som kan brukes til bokollektiv.
– Vi hører fra markedet at mange flere unge mennesker enn før drømmer om å bo i kollektiv, og det er virkelig rift om de store leilighetene i byene som er egnet for dette. Jeg tror det har en sammenheng med at man kan få bedre plass til en hyggeligere pris. Men også korona-situasjonen gjør nok sitt. Vi har sett flere saker i mediene om at studenter er ensomme, og i et kollektiv har man folk rundt seg, sier Kjetil J. Olsen.

I en undersøkelse som ble foretatt denne uken blant utleiere som forvalter sine boliger hos Husleie.no, kommer det frem at utleie til kollektiv er lite attraktivt. Hele 73% av utleierne svarte at de ikke kunne tenke seg å leie ut boligen sin til et bokollektiv.

Om lag 560 000 norske husholdninger bor i en leid bolig, det tilsvarer 23,2 % av alle norske husholdninger (tall fra SSB). Husleie.no betjener om lag 15 % av det norske boligutleiemarkedet. I og med at det ikke er rapporteringsplikt på husleiepriser i Norge, er det ingen annen aktør i Norge som har et bedre grunnlag for å tilby en presis statistikk enn Husleie.no Selskapet driver en utleieplattform som tilbyr utleiere prosesser og tjenester som blant annet leiekontrakter, depositumskonto, innkreving av husleie, utleieforsikring og oppsigelse av leietaker.

Kategorier

Om lag 560 000 norske husholdninger bor i en leid bolig, det tilsvarer 23,2 % av alle norske husholdninger (tall fra SSB). Husleie.no betjener om lag 15 % av det norske boligutleiemarkedet. I og med at det ikke er rapporteringsplikt på husleiepriser i Norge, er det ingen annen aktør i Norge som har et bedre grunnlag for å tilby en presis statistikk enn Husleie.no. Selskapet driver en utleieplattform som tilbyr utleiere prosesser og tjenester som blant annet leiekontrakter, depositumskonto, innkreving av husleie, utleieforsikring og oppsigelse av leietaker. Les mer om vår statistikk på: https://www.husleie.no/innsikt

Kjetil J. Olsen

Pressekontakt Daglig leder Kjetil J. Olsen er daglig leder i Husleie.no. Han er utdannet siviløkonom og har mastergrad i forretningsutvikling og innovasjon. Han grunnla et selskap som ble kjøpt opp av StepStone, opprinnelig en norsk jobbportal, og hadde stilling som sjef for internasjonal forretningsutvikling i StepStone etter oppkjøpet. På den amerikanske frilanserportalen Upwork var han International Vice President og den første ikke-amerikanske i en lederstilling. Deretter flyttet han til Norselab som administrerende direktør før han overtok ledelsen i Husleie.no i 2016.

Vi gjør boligutleie enkelt!