Leieprisene fortsetter å stige

Leieprisene fortsetter å stige

Sommeren er høysesong for inngåelse av leieforhold og i et presset leiemarked kan det være utfordrende å finne et sted å leie. Heldigvis finnes det noen måter å skille seg ut som leietaker for å sikre drømmeboligen.

– Utviklingen av leiepriser kommer som en følge av den giftige cocktailen vi spådde i fjor høst, bestående av økt formuesskatt, økning i verdifastsettelsen av sekundærboliger samt det som nå er blitt den nye realiteten med økte renter og dyrere strøm. Resultat av den giftige cocktailen havner nå på bordet til leietakerne, og vi ser prisnivåer nå som vi aldri har sett maken til i Norge, sier Kjetil J. Olsen, daglig leder i Husleie.no.

Juli-tallene fra Husleie.no viser at leieprisene i Norge er 4 prosent høyere enn i juli i fjor og endte på et snitt på 9555,- per måned. I gjennomsnitt måtte du ut med 10.597 for å leie en to-roms i juli måned.

– I Oslo ser vi at leieprisen for større leiligheter vokser. Her må du ut med 13.870 kr for å leie en to-roms. Her har prisen på to-roms steget med tett oppunder 7 prosent sammenlignet med juli i fjor. Vi har aldri målt så høye priser for en 2-roms i hovedstaden. Snittet for alle leiligheter i Oslo havnet i juli på kr. 12.041,. – som er opp med 3,5 prosent sammenlignet med tilsvarende måned i fjor, sier Olsen i Husleie.no.

– Det var en enorm fart i markedet i mai og juni. Svært mange utleiere hadde for lengst leid ut sine leiligheter før juli. Vi ser at mange utleiere som bruker vår plattform og tidligere hadde tidsbestemte leiekontrakter med utløp 15. august for lengst har endret dette til 1. juli, forklarer han.

– Man skal ikke lenger tilbake enn til 2019 for å se at hovedtrykket i studentmarkedet kom i august. Den typiske studenten begynte først å gå på visninger etter at sommerferien med festivaler og moro var tilbakelagt. Nå er bildet totalt endret. Allerede i mai kom meldingene om høy fart i studentmarkedet, sier daglig leder Kjetil J. Olsen i Husleie.no.

Leieprisene for andre kvartal i 2022 økte med fem prosentpoeng sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Skill deg ut i leiemarkedet

I tillegg til de vanlige tipsene som et godt håndtrykk finnes det også flere andre måter å skille seg ut i leiemarkedet. Kjetil J. Olsen i Husleie.no peker på at den økende konkurransen i leiemarkedet blant annet fører til at et godt førsteinntrykk er svært viktig. Utleiere setter også pris på om du kan dokumente betalingsevne. I en undersøkelse vi har gjort blant kundene hos Husleie.no, svarer 64% av våre utleiere at dette er noe de vektlegger mest. Det kan derfor være smart å ordne seg et leietakerbevis.

På tross at det ikke er lov for utleiere å kredittsjekke leietakere kan leietaker selv utføre en kredittsjekk, og dele denne med utleier for å bevise sin betalingsevne. Det er nå flere aktører på markeded som tilbyr slike løsninger.

– Vi har hatt dette produktet på markedet i flere år og opplever nå økt etterspørsel. Når du bestiller et leietakerbevis fra Husleie.no gjør vi en rask kredittsjekk og hvis alt ser bra ut får du et leietakerbevis som du kan dele med potensielle utleiere. Til syvende og sist er betalingsevne en viktig faktor for utleiere, sier han.

Referanser

Dersom du har leid bolig tidligere bør du høre med din tidligere utleier om vedkommende ønsker å stille som referanse.

Et annet tips er dersom du ønsker å leie langsiktig – sørg for at du gir uttrykk for dette til utleier. De fleste utleiere ønsker ikke å skifte ut leietakere ofte, da dette medfører ekstra kostnader for utleier.

– I perioden med pandemi og begrenset fysisk kontakt har vi sett at flere utleiere velger en digital visning. Men vi anbefaler fremdeles fysisk visning som gir deg mulighet til å gjøre et godt inntrykk på utleier, sier Olsen.

3 tips til deg som skal leie

Sett deg inn i leiekontrakten

Ingen overraskelse men ikke alle leietakere bruker tilstrekkelig tid på å sette seg inn i leiekontrakten før de signerer. Husk å dobbeltsjekke ting som strøm og vann, oppsigelsesfrist og eventuelle husordensregler.

Selv om det noen ganger kan være kjedelig med husordensregler så tyder dette på at utleier ønsker et ryddig utleieforhold med klare regler noe som fører til mindre konflikter i leieforholdet.

Viktig med depositumskonto

Dobbeltsjekk at det benyttes en særskilt depositumskonto. En vanlig fallgruve er å sette pengene inn på utleier sin konto, forklarer Olsen. Det er nemlig ulovlig å sette inn depositumet på utleiers private konto. Husleie.no har også nylig lansert et depositumsabonnement hvor du som leietaker kan betale en liten sum hver måned for et depositum.

Dokumenter boligens stand

Krev av utleier at dere bruker en overtakelsesprotokoll. Her går dere gjennom hvert rom og noterer eventuelle mangler og skader på boligen. Det er det også lurt å ta bilder med for eksempel telefonen. På denne måten har dere dokumentert standarden til boligen og det blir enklere når dere flytter ut å se hva som eventuelt har skjedd av skade i leieperioden.

God kommunikasjon med utleier

En god dialog med utleier viktig, spesielt om du leier i samme bygg som utleier, som for eksempel en kjellerleilighet. Selv om man stadig hører om konflikter i leiemarkedet så er det fleste fornøyde leietakere, forklarer Olsen.

Kategorier

Om lag 560 000 norske husholdninger bor i en leid bolig, det tilsvarer 23,2 % av alle norske husholdninger (tall fra SSB). Husleie.no betjener om lag 15 % av det norske boligutleiemarkedet. I og med at det ikke er rapporteringsplikt på husleiepriser i Norge, er det ingen annen aktør i Norge som har et bedre grunnlag for å tilby en presis statistikk enn Husleie.no. Selskapet driver en utleieplattform som tilbyr utleiere prosesser og tjenester som blant annet leiekontrakter, depositumskonto, innkreving av husleie, utleieforsikring og oppsigelse av leietaker. Les mer om vår statistikk på: https://www.husleie.no/innsikt

Kjetil J. Olsen

Pressekontakt Daglig leder Kjetil J. Olsen er daglig leder i Husleie.no. Han er utdannet siviløkonom og har mastergrad i forretningsutvikling og innovasjon. Han grunnla et selskap som ble kjøpt opp av StepStone, opprinnelig en norsk jobbportal, og hadde stilling som sjef for internasjonal forretningsutvikling i StepStone etter oppkjøpet. På den amerikanske frilanserportalen Upwork var han International Vice President og den første ikke-amerikanske i en lederstilling. Deretter flyttet han til Norselab som administrerende direktør før han overtok ledelsen i Husleie.no i 2016.

Vi gjør boligutleie enkelt!