Her finner du svar på de oftest stilte spørsmålene om betaling av husleie for leietakere som er i et leieforhold som forvaltes via Husleie.no

Faktura blir sendt til deg på e-post og sms til adresse og telefonnummer utleier har registrert på deg. Om du ikke finner den, sjekk spam-filteret o.l. Du har også muligheten til å logge deg inn på MinHusleie hvor du kan se fakturaen og laste den ned. Om du ikke har opprettet bruker gjør du det her

KID-nummeret fremgår av fakturaen du mottar hver måned. KID-nummeret endrer seg hver måned og kan derfor ikke brukes til å opprette fast trekk. Faktura blir sendt til deg på den epost-adressen utleier registrerte. Om du ikke finner den i mailboksen din, sjekk spam-filteret o.l Du har også muligheten til å logge deg inn på MinHusleie hvor du kan se fakturaen og laste den ned. Om du ikke har opprettet bruker gjør du det her: https://www.husleie.no/login/signup/tenant

Du kan opprette fast trekk med kundenummeret ditt. Kundenummeret fremgår av fakturan du mottar hver måned. Faktura blir sendt til deg på den epost-adressen utleier registrerte. Om du ikke finner den i mailboksen din, sjekk spam-filteret o.l Du har også muligheten til å logge deg inn på MinHusleie hvor du kan se fakturaen og laste den ned. Om du ikke har opprettet bruker gjør du det her: https://www.husleie.no/login/signup/tenant

Om du ikke har mottatt faktura kan du ta kontakt med Husleie.no eller utleier for å finne ut hvilken epost-adresse som er registrert. Hvis det er korrekt epost-adresse bør du sjekke spam-filteret o.l for å se om den har havnet det. Du har også muligheten til å logge deg inn på MinHusleie hvor du kan se fakturaen og laste den ned. Om du ikke har opprettet bruker gjør du det her: https://www.husleie.no/login/signup/tenant

Om du har mottatt faktura selvom du har flyttet ut betyr det at utleier ikke har informert Husleie.no om at du har flyttet ut. Du må derfor ta kontakt med utleier og be han si fra slik at forholdet kan rettes.

Du får purring fordi Husleie.no ikke har registrert betalingen din. Om du har fått purring og har betalt kan du ta kontakt med Husleie.no eller logge deg inn for å sjekke betalingstatus på MinHusleie. Om du ikke har opprettet bruker gjør du det her: https://www.husleie.no/login/signup/tenant

Du har fått varsel om indeksregulering fordi utleier har satt på dette hos Husleie.no. Det betyr at leien reguleres i henhold til KPI-justering som kan foretas årlig. Varselet du har fått tilfredstilles lovens krav og den nye leien vil fremkomme av fakturaen du mottar.

Om du har fått inkassovarsel må du følge betalingsinstruksjonene som står på det. Vær særlig oppmerksom på kontonummer og andre viktige detaljer. Dersom du er uenig i kravet må du rette innsigelsene dine mot inkassoselskapet og ikke Husleie.no.

Varsel om fravikelse er første steget i en rettslig prosess for å få leietakere som ikke betaler husleie kastet ut. Det er kun et varsel og det er opp til utleier om de ønsker å gå videre med en utkastelsesprosess.

Du får purring fordi Husleie.no ikke har registrert betalingen din. Om du har fått purring og har betalt kan du ta kontakt med Husleie.no eller logge deg inn for å sjekke betalingstatus på MinHusleie. Om du ikke har opprettet bruker gjør du det her: https://www.husleie.no/login/signup/tenant

Om du ikke klarer å betale innen forfall må du varsle utleier (og ikke Husleie.no) om forsinkelsen, og eventuelt hva som skyldes dette. Du kan feks varsle utleier via meldingssenteret på MinHusleie. Om du ikke har opprettet bruker kan du gjøre det her: https://www.husleie.no/login/signup/tenant

Om du har delbetalt fakturaen og det mangler noe vil ikke husleien automatisk overføres til utleier en virkedag etter at betalingen er registrert. Utleier kan ta kontakt med Husleie.no for å få det overført, og 3-5 dager etter vil uansett overføres.

Har fått en kreditnota eller beskjed om at faktura er kreditert – hva betyr det?

Dersom du benytter fakturanummer eller KID når du betaler i nettbanken så vil husleien mye raskere komme frem til din utleier. Fakturanummer og KID brukes for å matche innbetalingen direkte til en faktura, og da slipper vi å manuelt kontrollere hvem som har gjort innbetalingen og hvem som skal ha pengene.

Om du skal flytte ut, og du og utleier er enige om avslutningen av leieforholdet, så bør du få din utleier til å sende en e-post til post@husleie.no med beskjed om sluttdato leieforholdet og når siste faktura skal sendes.

Noen ganger kan e-poster havne i søppelfilteret eller spamfilteret i din epostkonto så sjekk der først. Du kan også hente ut dine egne, ubetalte fakturaer ved å skrive inn din e-post på denne siden. Da vil du umiddelbart få tilsendt dine ubetalte fakturaer til oppgitt e-post.