Vilkår for Garantert abonnement

Oppsummering av Vilkår for Garantert abonnement

Garantert-abonnementet fra Husleie.no gir utleiere økonomisk trygghet og forutsigbarhet i leieforhold. Husleie.no og Instabank håndterer husleiebetalinger, inkludert forskuttering ved manglende betaling, juridisk bistand og utleieforsikring. Tjenesten inkluderer BankID-signert leiekontrakt, depositumskonto og prioritert kundeservice.

For å bruke Garantert må krav som opprettelse av depositumskonto og BankID-verifisering oppfylles. Abonnementet har bindingstid på 12 måneder og dekker inntil tre måneders husleie ved manglende betaling. Tvister løses i samsvar med norske lover og gjeldende verneting.

1. Omfang

Ved å bestille Garantert-abonnementet inngår kunden som har foretatt bestillingen (“Utleier”) avtale med Husleie.no AS («Husleie.no») og med samarbeidspartner Instabank ASA (“Instabank”).

Avtalen er utelukkende knyttet til utleieforvaltning og er derfor ikke å anse som eiendomsmegling.

Utleier må også akseptere og digitalt signere Kundeavtalen med Instabank

2. Beskrivelse av tjenesten

I samarbeid med Instabank tilbyr Husleie.no abonnementet Garantert, som har til hensikt å gi Utleier økonomisk forutsigbarhet i leieforholdet og økt trygghet og bistand i rollen som Utleier.

For tjenester som inngår i Garantert hvor Instabank og Husleie.no har et felles leveranseansvar vil de benevnes som “Leverandøren”. I alle andre tilfeller brukes “Instabank” eller “Husleie.no”.

I tillegg til, eller i stedet for, funksjonalitet og tjenester som inngår i Basic og Premium (se liste under) er følgende tjenester i Garantert:

  • Leverandøren fakturerer leietaker for avtalt husleie hver måned, og leietaker betaler til interimskonto (klientkonto) i Instabank
  • Avtalt husleie – med fradrag for abonnementskostnad – blir utbetalt til Utleier til avtalt forfallsdato, uavhengig av når leietaker foretar sin betaling av husleie, oppad begrenset til tre månedlige husleier.
  • Ved uteblitt betaling av husleien vil Leverandøren uten opphold iverksette nødvendige tiltak, inkludert betalingspåminnelser, varsel og begjæring om fravikelse (utkastelse) og/eller inkasso for å inndrive kravet fra leietaker
  • Utvidet juridisk bistand som gir Utleier tilgang til 2 timer gratis relevant veiledning fra advokat, med spesialisering i husleierett, i relevante saker hva gjelder det forvaltede leieforholdet
  • Dedikert kundeserviceressurser, som kan nås på prioritert telefon og e-post
  • Abonnement Garantert er knyttet til partene i leiekontrakten på stiftelsespunktet og kan ikke flyttes eller overdras til ny eier/utleier, nytt leieobjekt eller ny leiekontrakt for samme leieobjekt.

Følgende fra Basic og Premium abonnementene er inkludert i Garantert:

  • Leiekontrakt med BankID-signering
  • Overtakelsesprotokoll
  • Kostnadsfri depositumskonto i Instabank, hvorpå status og bevegelser er synlige i MinHusleie
  • Årlig indeksregulering av husleien i henhold til konsumprisindeksen, gitt at Utleier selv aktiverer tjenesten
  • Utleieforsikring formidlet på vegne av Tryg Forsikring som inkluderer:
    • Dekning for inntil 6 måneders ubetalt husleie
    • Inntil kr 500.000 i skader på bolig og innbo utøvd av leietaker og/eller besøkende
    • Inntil kr 30 000 i nødvendige utgifter i forbindelse med utkastelse (juridisk bistand, gebyrer, ubetalt strøm o.l.)

Egenandel tilsvarende tre måneders husleie kommer til fratrekk ved utbetaling av forsikringsbeløp. Utleier plikter å sette seg inn i vilkårene for Utleieforsikringen formidlet på vegne av forsikringsgiver Tryg Forsikring.

3. Forutsetninger for bestilling og bruk av Garantert

For å kunne bestille og ta i bruk Garantert er det gitte forutsetninger til partene, leiekontrakt, leieobjekt, sikkerhet og kundetiltak som må være oppfylt.

Dersom Utleier eller leietaker ikke møter en eller flere av de følgende forutsetningene, kan Utleier velge å benytte et av de andre forvaltningsabonnementene som Husleie.no tilbyr (gitt at man oppfyller generelle og abonnementsvilkår som gjelder særlig for disse produktene), ellers vil abonnementet kunne termineres av Leverandøren

3.1 Krav til leiekontrakt

Husleie.no sin leiekontraktstjeneste skal benyttes for leieforholdet, og skal signeres av begge parter med BankID. Det kan ikke avtales vilkår som vesentlig skiller seg fra bestemmelsene i kontraktsmalen til Husleie.no, eller som bryter med vilkårene i denne avtalen.

Husleien skal ha forfallsdato for inneværende periode; eksempelvis at husleie med forfall 1. mai gjelder for mai måned.

Alle leietakere og medleietakere som inngår i leieforholdet skal være navngitt i leiekontrakten.

3.2 Krav til depositum

Samtidig som leiekontrakten opprettes og Garantert bestilles, skal det opprettes depositumskonto i Instabank gjennom Husleie.no.

Depositumet skal tilsvare minimum tre måneders husleie, og være innbetalt på depositumskonto innen leieforholdets startdato.

Utleier gir Leverandøren førsterett til krav mot depositumskonto ved manglende innbetalt husleie.

3.3 Krav om innbetaling av første husleie

Den første husleien skal i sin helhet være innbetalt av leietaker senest innen fem dager etter forfallsdato. Den første husleien vil ikke være garantert av Leverandøren

3.4 Krav til Utleier

Utleier skal være identifisert digitalt gjennom BankID, og ha bankkonto i sitt eget navn i en norsk bank som husleien overføres til.

Leverandøren vil utføre nødvendig kundekontroll (kjenn-din-kunde) gjennom egnede KYC/AML tiltak.

Leverandøren kan, til tross for at alle vilkårene nevnt over er oppfylt, avslå Utleier som kunde.

3.5 Krav til Leietaker

Leietaker skal være identifisert digitalt gjennom BankID og være identisk med personen som er oppgitt som hovedleietaker i leiekontrakten.

Leverandøren vil utføre nødvendig kundekontroll (kjenn-din-kunde) gjennom egnede KYC/AML tiltak.

Leverandøren kan, til tross for at alle vilkårene nevnt over er oppfylt, avslå leietaker for et leieforhold som er forvaltet med dette abonnementet.

3.6 Krav til leieobjektet

Leieobjektet, som oppgitt i leiekontrakten, skal være en eiendom i Norge som tilfredsstiller krav som bolig i henhold til Husleieloven.

3.7 Annet

Garantert kan ikke benyttes for et leieforhold som er i mislighold, eller hvor leieforholdet forventes å havne i mislighold de første 3 månedene etter startdato.

Innbetalt husleie står på interimskonto hos Instabank frem til utleier får overført leien på forfallsdato. Eventuelle renter som påløper vil tilfalle banken.

3.8 Kundeavtale med Instabank

Utleier må akseptere en separat kundeavtale med Instabank. Dette skjer som en del av bestillingsprosessen av forvaltningsabonnementet.

4. Aktuelle husleiekrav (krav til fordringen)

4.1 Reelt og ubestridt

Forskuttering av husleie, med overdragelse av fordring ved manglende betaling, forutsetter at leietakers manglende betaling av husleie medfører et brudd på leieavtalen. Dersom leietaker har lovlig grunn til å holde tilbake betaling av husleie, skal husleiebetalingen ikke forskutteres gjennom Garantert.

Utleier plikter å opplyse om forhold som gir leietaker legitim grunn til å holde tilbake leie. Dersom det skulle foreligge slike omstendigheter, plikter Utleier å gjøre de nødvendige endringene på fakturaen før den sendes ut, samt varsle kundeservice hos Husleie.no skriftlig per e-post i rimelig tid før fakturaen er ment å sendes ut. Unnlater Utleier å gjøre dette gjelder bestemmelsen beskrevet i punkt 5.2 (Utleiers plikter – refusjon ved Utleiers mislighold).

Dersom forskuttering av leiebetaling allerede er utført når utleier og/eller Leverandøren blir oppmerksom på at manglende leiebetaling ikke var i strid med leieavtalen, skal den forskutterte leiebetalingen bli tilbakeført av utleier innen 3 virkedager. Unnlater Utleier å gjøre dette gjelder bestemmelsen beskrevet i punkt 5.2 (refusjon ved Utleiers mislighold).

Utleier kan ikke kreditere fakturaer på husleiekrav som er utbetalt til Utleier selv. Dersom kreditnota likevel utstedes skal det være begrenset til klare feilfaktureringen og/eller uventede innsigelser, og dette utløser refusjonsplikt som nevnt i punkt 5.2, og innebærer at Utleier må tilbakebetale kreditert beløp direkte til Husleie.no.

4.2 Beløpsbegrensninger

Husleie.no forbeholder seg retten til å vurdere hver enkelt faktura, og vil ikke godta følgende:

  • Krav større enn kr 100 000

  • Krav som vil medføre et totalt utestående på mer enn tre ganger månedlig husleie (tilsvarende depositumets størrelse)

  • Krav hvor man har mistanke om eller forventninger til at leietaker ikke vil betale hele eller deler av beløpet

  • Krav som ikke gjelder husleie og/eller tjenester som ikke kan regnes som relevante for leieforholdet

Selv om vilkårene over er oppfylt, forbeholder Husleie.no seg retten til å avslå kravet i særskilte tilfeller.

5. Plikter

5.1 Leverandørens plikter

Leverandøren plikter å utstede husleiefaktura til leietaker, samt å varsle Utleier dersom betaling uteblir og forfallsgarantien står i fare for å bortfalle.

Dersom forfallsgarantien trer i kraft plikter Leverandøren å varsle Utleier ved betalingsmislighold 15 dager etter forfall, samt holde Utleier løpende oppdatert dersom det skulle bli nødvendig med utkastelse (fravikelse).

Leverandøren plikter å utbetale husleien til Utleier i tråd med bestemmelsene i denne avtalen.

5.2 Utleiers plikter

Utleier har informasjonsplikt overfor Leverandøren som beskrevet nærmere i pkt. 4.1

Utleier forplikter seg til å holde Leverandøren oppdatert ved eventuelle forandringer i leieforholdet, eller øvrig, som kan påvirke husleien eller leietakers evne til å betale. Dette kan for eksempel være, men er ikke begrenset til, endringer i husleien som følge av mangler ved leieobjektet, innsigelser mot husleiefakturaen og andre omstendigheter som kan påvirke husleien, eller leietakers betalingsevne som kan ha betydning for dette produktet.

Dersom Utleier og leietaker havner i en konflikt, og må avgjøres ved dom fra Husleietvistutvalget, Forliksrådet eller annet domstollignende organ, og det blir klart at leietaker har krav på refusjon av betalt husleie skal Leverandøren varsles umiddelbart, og for Utleier del blir han/hun erstatningsmessig ansvarlig overfor Leverandøren for de utbetalingene som er gjort i perioden leietaker har krav på refusjon.

Dersom leietaker misligholder husleiekravene i den grad hvor det begjæres fravikelse, utløses forpliktelsene beskrevet i pkt. 5.1 (s.a), der Utleier forplikter seg til å være møtefullmektig dersom det begjæres fravikelse av leietaker. Har ikke Utleier anledning til dette selv er han/hun selv ansvarlig for å finne en erstatter.

Utleier skal varsle Leverandøren om alle forhold som er relevante for forvaltningen av leieforholdet, og som det er av betydning at Leverandøren får kunnskap om:

  • oppgi riktige og reelle opplysninger om Leietaker, Leieforholdet og Utleier, hva gjelder riktig navn, adresse, fødselsdato/organisasjonsnummer, telefonnummer og e-postadresse. Utleier plikter videre å oppdatere disse opplysningene mens leieforholdet løper slik at Leverandøren har riktige opplysninger så lenge leieforholdet er registrert til forvaltning via Husleie.no

  • varsle avslutning av abonnementet innen leieforholdet avsluttes

Utleier plikter å:

  • sette seg inn i og forstå funksjonalitet og tjenester som er tilgjengelig i MinHusleie og som er inkludert i Garantert

  • sette seg inn i vilkårene som gjelder for de tredjepartsprodukter som er del av Garantert. Dette gjelder blant annet:

6. Mislighold

6.1 Leietakers betalingsmislighold

Forfallsgarantien er begrenset til 3 utbetalinger fra Leverandøren til Utleier dersom leietaker ikke har betalt husleien. Leverandøren forbeholder seg retten til å sende ubetalt faktura til inkasso, samt sende begjæring til namsmannen for tvangsfravikelse ved første betalingsmislighold.

6.2 Refusjonsplikt ved Utleiers mislighold

Dersom Utleier misligholder forpliktelsene som fremkommer av denne avtale kan de holdes erstatningsmessig ansvarlig for å refundere enhver betaling fra Leverandøren til Utleier i løpet av abonnementets varighet. Leverandøren vil i så fall ha krav på hele beløpet til husleiekravet, i tillegg til eventuelle påløpte kostnader refundert fra Utleier. Etter den opprinnelige forfallsdatoen kan Leverandøren også kreve forsinkelsesrenter.

7. Varighet og bindingstid

Avtalen har som utgangspunkt samme varighet som leiekontrakten lagt til grunn for leieforholdet, dog minimum 12 måneder, eller til leietaker misligholder betalingsplikten sin i den grad at garantert utbetaling av husleien bortfaller.

Det kan ikke meldes krav mot forsikringsprodukter som er inkludert i abonnementet (p.t. Utleieforsikring med advokatbistand), for forhold som inntrådte før leieforholdet startet og i de første tre månedene av leieforholdets varighet.

Oppsigelse av avtalen før det har gått 12 måneder vil medføre et avbruddsgebyr på kr 1,200. Dette gjelder ikke dersom leieforholdet er tidsbestemt og definert til å vare i 12 måneder eller mindre.

8. Pris og betaling for tjenesten

Som oppgitt på nettsidene ved bestilling. Prisene for eksisterende kundeforhold kan endres med 30 dagers varsel.

Abonnementskostnaden og andre påløpte kostnader knyttet til forvaltning av leieforholdet vil bli trukket fra utbetaling av husleien. Faktura vil være tilgjengelig i MinHusleie samt sendes Utleier per e-post.

Hvis det ikke er mulig å trekke abonnementskostnaden fra husleien som skal overføres Utleier, vil abonnementskostnaden faktureres med tillegg av et fakturagebyr.

Enkelte tjenester vil kunne bli fakturert separat og etterskuddsvis. Fakturaer fra Husleie.no har betalingsfrist på 15 dager.

9. Ansvarsforhold

Tap som kan henføres til noen av partene i Leiekontrakten kan ikke kreves dekket av Leverandøren. Leverandøren er heller ikke erstatningsansvarlig for tap som følge av Utleiers mislighold av sine plikter i henhold til pkt. 5.

Skatte- og avgiftsmessige vurderinger som følge av denne avtale og leieforholdet, faller utenfor Leverandørens plikter og ansvar. Utleieren må selv søke skatte- og avgiftsmessig ekspertise dersom Utleieren selv finner dette nødvendig.

Leverandøren kan ikke holdes ansvarlig for avtaler som Leverandøren ikke har medvirket til, herunder inngåtte leiekontrakter eller andre avtaler Utleieren direkte har inngått med leietaker eller andre.

10. Fullmakter m.m.

Utleieren gir med hjemmel i denne avtalen Leverandøren fullmakter nødvendige for å utøve de plikter som er pålagt Leverandøren iht. denne avtale, herunder fullmakt til å innkreve husleien på Utleiers vegne, gjennomføre betalingspåminnelser og varsle om fravikelse.

11. Andre eventuelle kostnader

I forbindelse med irregulære hendelser i leieforholdet, eksempelvis vesentlig mislighold av leiekontrakten, uteblitt betaling av husleien og brudd på husordensregler, vil saken kunne henvises til Leverandørens samarbeidspartner innen inkasso og/eller juridiske tjenester. Det vil kunne iverksettes rettslige skritt for å ivareta Utleiers interesser. I disse tilfellene vil det kunne påløpe gebyrer til det offentlige og salærer til spesiell juridisk kompetanse. Disse kostnadene vil bli belastet Utleier direkte, men Husleie.no plikter å søke skriftlig aksept fra Utleier før slike skritt tas.

12. Annet

Leverandøren forbeholder seg retten til å endre vilkårene i denne avtalen. Ved vesentlige endringer vil Utleier varsles skriftlig per e-post.

Ved konflikt med andre vilkår (generelle eller abonnementsvilkår) vil vilkårene beskrevet i denne avtale ha fortrinn.

For å kunne utøve sin del av tjenesten som leveres, har Husleie.no til enhver tid innsyn i interimskontoen hos Instabank som husleien innbetales til.

13. Tvist – Vernetingsbestemmelse

Enhver tvist som måtte oppstå i forbindelse med denne avtalen, og som ikke lar seg løse i minnelighet mellom partene skal avgjøres av de alminnelige domstoler med avtalt verneting i den rettskrets Leverandøren har sin forretningsadresse.

Oppdatert 27. nov 2024