2. Annonsering av utleieboligen

Annonsering er en svært viktig del av det å leie ut en bolig. Dersom du ikke annonserer er det ingen som vet at du har en bolig til leie. En annen ting du bør ha i tankene når du skal lage annonsen er at denne må utformes slik at boligen blir interessant for potensielle leietakere. Med andre ord må annonsen din ha gode bilder og en informativ tekst.

Annonsetekst

Når du skal skrive teksten bør du ha i tankene at leietakeren er på jakt etter et hjem, et sted der denne skal bo og trives. Her kommer noen viktige punkter:

  • Fortell om nabolaget og hva som er i nærheten
  • Fortell om offentlig transport
  • Bruk gjerne humor i annonsen og sørg for at den skiller seg litt ut
  • Fortell hva som er inkludert i husleien og hva som ikke er det
  • Fortell hvor mange rom utleieboligen har og hvor stor den er, altså antall kvm.
  • Fortell om boligen er møblert eller inneholder hvitevarer

Husk at det skal være samsvar mellom det du har skrevet i annonsen og det potensielle leietakere får se på visning. Ikke glem å fortelle i annonsen om det inviteres til individuell visning eller fellesvisning for alle interessenter.

Når du skal lage annonsen bør du ha i tankene at leietakeren er på jakt etter et hjem, et sted der denne skal bo og trives.

Bilder i annonsen

En annonse uten bilder vil ikke bare være veldig kjedelig, men den vil heller ikke tiltrekke seg potensielle leietakere. Bildene har et mål og det er å presentere utleieboligen på en god måte.

De skal gi potensielle leietakere et helhetlig og korrekt inntrykk av hvordan boligen ser ut.

  • Legg ved bilder som viser de ulike rommene og planløsningen
  • Få frem utsikt, balkong og eventuelle uteområder
  • Vis frem eventuelt peis eller andre spennende detaljer

Dersom du ikke har et godt kamera eller ikke føler at du er i stand til å ta gode nok bilder, kan det være en god idé å få en fotograf til å hjelpe deg med dette.

Når bør du legge ut annonsen

Du kan legge ut annonsen din når du måtte ønske. Potensielle leietakere søker etter bolig året rundt. Dersom du trenger en liten pekepinn, opplyser Finn.no at det er mest aktivitet i mai og august. I tillegg er det mest søketrafikk på mandager.

I våre dager er mange svært aktive på sosiale media som Facebook og Instagram. Del annonsen din der, og be dine venner om å dele den videre. I tillegg er det også smart å annonsere i lokale aviser og eventuelt henge opp annonsen på oppslagstavlen i nærbutikken.

 

Les tips og råd fra ekspertene lenger ned  ⇣

Dette sier ekspertene

Andreas Remen Evensen, Ådlandstoppen AS

 Andreas Remen Evensen, daglig leder i Ådlandtoppen AS, kan fortelle at siden de jobber i et lavere prissegment, er ærlighet noe av det viktigste i en annonse. Da slipper de å bruke tid på bortkastede visninger. De annonserer sine ledige hybler og leiligheter på FINN.no samt i den gjeldende lokalavisen.